24 november 2011

Redigerings tips #3

Tänkte visa ett litet tips om hur man kan göra en ganska tråkig och platt bild lite mer spännande.
Det blir lite som att gör en imitering av en HDR effekt.
För er som inte vet vad HDR är för något är det en förkortning för high dynamic range, vilket man får om man sätter ihop 2 eller fler exponeringar. Sök på google om ni vill se lite exempel bilder.

Det här tipset funkar bäst om man fotograferar i RAW format. Annars är det troligt att du inte kommer få ut så mycket detaljer i högdagarna och i skuggorna. Om du gör detta med en jpg fil så försämras kvalitet extremt mycket till skillnad från RAW filer.

Jag redigerar mina bilder i Camera Raw 6.4 som följer med Photoshop CS5.
Men det går lika bra att göra detta i vilken raw konverterare som helst. Dom kan dock se ganska olika ut.


(klicka på bilderna för att få ett bildspel så att du lättare kan se förändringarna)

1. Det första man gör är att öppna raw filen.


2. Dra sedan upp reglagen "Recovery" och "Fill Light" till 100.


3. Vet att bilden ser lite konstig ut men det blir bättre ;)
    Ställ nu in reglaget "Blacks" så att bilden får en någorlunda normal exponering.


4. Nu så drar du upp reglagen "Contrast" och "Clarity" till 100 dom med.


5. Just denna bild tycker jag passar mycket bättre i svart/vitt så jag hoppar över reglaget "Vibrance" och drar ner "Saturation" till -100 så att bilden blir svartvitt.


6. Jag går sen in till " Tone Curve" och ändrar för-inställningen från "Medium Contrast" till "Strong Contrast"


7. För att få lite mer dramatik i bilden så lägger jag till en ganska diskret men mörk vinjetering. Som man hittar under "Effects"


Här kan ni se hur bilden blev före och efter att jag hade tillämpat redigeringen.


Här är ett annat exempel men i färg.


Då ska man istället för att hoppas över reglaget "Vibrance" så drar man upp det till 100. Då kommer färgerna se väldigt konstiga ut, då drar man ner "Saturation" tills man tycker att man har fått ganska normala men starkare färger. Varför man ökar "Vibrance" istället för "Saturation" är för att vibrance (lyster) bara ökar de färger som redan är starka/klara. saturation (färg mättnad) ökar alla färger i bilden vilket kan ge onaturliga toner i bilden istället för att utgå ifrån de färger som redan innan va starkast ;)


Hoppas att det va till någon hjälp :)

Jag kommer lägga upp en video som visar lite mer hur jag gjorde, så den kommer om ett tag ;)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar