8 december 2011

Fototur i trädgården

I brist på annat så gick jag ut i trädgården för att fota, bara lite innan solen gick ner. Så hade tur att jag inte väntade 15 min ;)

Här är några av bilderna som jag tog

 Trädets sista löv





Bilderna är tagna med 50mm f1.8, vilket är ett ganska bra objektiv. Särskilt för pengarna (runt 1000kr)
Dock så tycker jag att den är alldeles för "mjuk" (oskarp) när man öppnar bländaren mer... Och då menar jag inte att de delarna som är ur fokus naturligt. Utan att objektivet knappt är skarpt någonstans. Det är framför allt dåligt i hörnen och flera av bilderna är inget att ha pga det. Och jag ställde in fokus manuellt (skulle lika gärna klara mig utan autofokusen om man tänker på hur dålig den är) och kollade att fokusen låg rätt flera gånger så det va inte problemet. Men man kan ju inte förvänta sig så mycket från ett så pass billigt objektiv som annars är riktigt bra :D
(Helt klart värd att köpa)
Men ska nog själv göra så att jag uppgraderar till dess storebror som har mycket bättre autofokus och en bländare på 1.4!!!


1 kommentar:

  1. Hejsan! I min julkalender i dag lucka 9 kan du vinna en almanacka som du får inreda helt själv. Både med text och bilder :) Delta gärna :)

    Kram

    SvaraRadera