14 mars 2012

Gammal

Har en kompis som hade i uppgift i skolan att redigera sig själv gammal, tyckte det lät lite intressant så testade att göra det själv ;)

Bilden som jag började med

 Börjar med att dra ner färg-mättnaden 


 Ökar kontrasten en aning för att göra bilden lite grövre

 Mörkar ner området runt ögonen lite då gamla personer ofta har ganska mörka ögonpartier

Börjar med att lägga till lite rynkor med hjälp av verktyget "burn" 
Tycker det var lättast att börja mellan ögonen

Sen är det bara att lägga till mer och mer rynkor i ansiktet
Se till att arbeta i flera lager då det är lättare att gå tillbaka och rätta till misstag 

Använd gärna ett kort på en gammal och rynkig person så du har något att jämföra  med ifall det ser verkligt ut eller inte

Jag orkade inte göra hela ansiktet då det tar ganska lång tid


Om du ska göra det själv så se till att gå igenom hela ansiktet så att du inte missar vissa delar, jag har t.ex. inte gjort något med tinningen vilket syns väldigt tydligt.
Ett tips är att även redigera håret och att då göra håret lite blekare och gråare.

Det som behövs för att göra det här är en dator, en bild och ett redigerings program (jag använder photoshop CS 5) du kan även behöva mycket tålamod och lite bra musik för att göra allt roligare ;)


2 kommentarer:

  1. Jag tror att du gör linjerna lite för raka och för lika varandra, det ser lite ur som någon har ritat streck på din panna :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänkte också på det, men när jag väl börjat så orkade jag inte göra om det ;)
      Är lite slö som du vet ^^

      Radera